آیا واکسن های آلرژی می توانند موجب درد مفاصل و عضلات شوند؟

به گزارش بلاگ پو، واکسن های آلرژی گاهی اوقات ضررشان بیش از نفعشان است. متداول ترین مسئله ای که در این موارد پیش می آید درد مفاصل بوده که می تواند شدیدتر و بدتر شود. همه چیز بستگی به نحوه واکنش بدن شما به این واکسن ها دارد.

آیا واکسن های آلرژی می توانند موجب درد مفاصل و عضلات شوند؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

واکسن های آلرژی گاهی اوقات ضررشان بیش از نفعشان است. متداول ترین مسئله ای که در این موارد پیش می آید درد مفاصل بوده که می تواند شدیدتر و بدتر شود. همه چیز بستگی به نحوه واکنش بدن شما به این واکسن ها دارد.

سه سال پیش، ساوانا به منظور رهایی از واکنش آلرژیک نسبت خاک و کپک یک دوره تزریق واکسن آلرژی را طی نمود. با این حال، از آن پس به مدت چند روز بخاطر درد و تیر کشیدن هایی در بازوی خود دچار رنج و عذاب شده و پس از مراجعه به پزشک، در او عارضه اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی (ALS) تشخیص داده شد. طی چند ماه بعد، مچ دست و دیگر مفاصل او آنقدر ضعیف شدند که حتی نمی توانست ورزش های مورد علاقه خود را انجام دهد. پزشکان به او هشدار داده که مراقب مچ دست خود در برابر آسیب دیدگی در آینده باشد. او اکنون تحت درمانهایی برای تقویت مفاصل قرار گرفته است.

مورد بالا اغلب از طریق افرادی که شروع به انجام ایمونوتراپی (ایمن درمانی) و یا تزریق واکسن های آلرژی می کنند، گزارش می شود. در این صورت آیا درد مفاصل و یا عضلات یک واکنش آلرژیک به این واکسن ها است؟ این خود مسخره و عجیب است به این دلیل که شما با تزریق این واکسن امیدوارید که به کاهش علائم آلرژی کمک نمایید. افراد زیادی نسبت به موی حیوانات، گرده گل، گرد و غبار، کپک، گزش حشرات، آجیل، سیر و پیاز، ذرت، لبنیات و چیزهای دیگر حساسیت دارند. جهت مبارزه با این آلرژی ها و جلوگیری از بروز واکنش های آلرژیک، ایمونوتراپی آلرژن یا واکسن آن برای بیمار تجویز می شود. این نوع درمان در بیشتر موارد پیروزیت آمیز بوده، با این حال، ممکن است با تورم خفیف در مفاصل و درد عضلانی همراه باشد. هرچند چنانچه دوز آن به کرات و در مقادیر زیاد داده شود، فرد مبتلا به آلرژی ممکن است دچار عوارض جانبی جدی همراه با درد شدید مفاصل و عضلات شود.

چگونه واکسن های آلرژی موجب درد عضلانی و مفاصل می شوند؟

واکسن های آلرژی حاوی مقادیر کمی مواد حساسیت زا می باشند. آنها به درون سیستم ایمنی بدن تزریق شده تا به آرامی آلرژن یا مواد حساسیت زا را به بدن شناسانده و یک ایمنی طبیعی را در مقابل آنها ایجاد نماید. این واکسن میزان حساسیت بدن به منابع آلرژی زا را خنثی ساخته و طی یک دوره زمانی از معرفی این آلرژن ها به بدن، واکنش بدن به آنها متوقف می شود. با این حال، در برخی افراد، سیستم ایمنی ممکن است پیروز به پیشرفت در محیطی محبت آمیز با آلرژن ها نشده و مکانیسم دفاعی طبیعی بدن شروع به بیرون راندن مواد سمی از بدن در قالب و شکل مایع از طریق آبریزش بینی، آب آمدن از چشمها و تورم نماید. بنابراین عوارض جانبی آن خود را نشان داده، و موجب درد عضلانی و مفاصل می شود. این امر ممکن است در دو حالت اتفاق افتد، یا سیستم ایمنی به قدر کافی قدرت ندارد که آنتی بادی هایی را جهت ایجاد یک ایمنی تولید کند و یا دوز آلرژنی که تزریق شده است برای سیستم ایمنی به جهت کنار آمدن با آلرژن و نشان دادن واکنش های در امتداد آن بیش از حد زیاد بوده است. این امر می تواند آلرژی ای را که پیش از این وجود داشته، بیش از پیش برافروخته و بدن شروع به واکنش با تولید آب جهت دفع آن کند. واکنش مشهود آن، تورم قسمتهایی از بدن بوده و این تورم احتمال بیشتری دارد که در مفاصل ظاهر شده، در حالی که عضلات دچار گرفتگی و خستگی خواهند شد.

عوارض جانبی واکسن های آلرژی

در ادامه به عوارض جانبی دیگری اشاره می شود، به آن نظری انداخته، شاید شما هم یک یا چند مورد از آنها را تجربه کرده باشید.

تب پایین

حالت تهوع

تنگی و گرفتگی قفسه سینه و گلو

احساس سردی و سرفه

خارش و بثورات پوست

نفخ

افزایش وزن ناگهانی و غیر قابل توضیح

احساس سوزن سوزن شدن در عضلات

تورم و درد در مفاصل

ایجاد آلرژی های دیگر

خستگی فوری و شدید در چند ساعت پس از آن (ممکن است برای بیش از 24 ساعت به طول انجامد)

درد ضربان دار همراه با تیر کشیدن در قسمت های مختلف بدن مثل گردن، پشت، بازوها، دست ها، پاها و مفاصل به خصوص پس از تزریق واکسن

در برخی افراد، مشاهده شده است با آنکه ممکن است علائم متداول آلرژی را در نزد منبع آلرژن از خود نشان ندهند، اما درد عضلانی و مفاصل شدیدتر و بدتر خواهد شد. آنافیلاکسی ممکن است در موارد شدید رخ دهد. عوارض جانبی می تواند در بیماران مبتلا به آسم بدتر شود.

پیش از اقدام به تزریق این واکسن ها با پزشک خود در خصوص عوارض جانبی احتمالی آن صحبت کنید. پزشک متخصص آلرژی از صلاحیت بیشتری در ارتباط با اظهار نظر در خصوص حساسیت شما نسبت به این واکسن ها برخوردارد است. چنانچه دارای حساسیت شدید می باشید و این گرایش در شما وجود داشته باشد که به نام واکنش آلرژیک دچار درد عضلانی و مفاصل شوید، شاید ارزش آن را نداشته باشد که یک درد مداوم را متحمل شوید. توصیه می شود که به جای آن از علل بوجود آوردنده آلرژی اجتناب کرده و یا با این آلرژی بسازید و کنار بیایید. این درد موقتی و بسیار کمتر خواهد بود. چنانچه آلرژی شما بقدری شدید باشد که نتوانید آن را تحمل کنید، و یا صد در صد لازم باشد که واکسن آن را تزریق کنید، به پزشک متخصص آلرژی پیشنهاد دهید که به تدریج دوز و میزان واکسن را اضافه کرده تا بدن شما بتواند بسیار بهتر خود را با آن وفق دهد.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 55723

به "آیا واکسن های آلرژی می توانند موجب درد مفاصل و عضلات شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واکسن های آلرژی می توانند موجب درد مفاصل و عضلات شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید