احیای سنت های قدیمی شهرستان سرایان به مناسبت نوروز

به گزارش بلاگ پو، احیا و حفظ آداب و رسوم نیکو و کهن شهرستان سرایان در سنوات گذشته از اهداف و برنامه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده که ثبت مراسم آب گیری آب انبارها، جشن سده و شمع روشن کردن روز برات در فهرست میراث معنوی کشور به همین دلیل انجام شده است.

احیای سنت های قدیمی شهرستان سرایان به مناسبت نوروز

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب با بیان این مطلب اضافه کرد: هر ساله در کنار برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی در قالب فعالیت های ستاد اجرائی خدمات سفر معرفی آداب و رسوم جزیی از برنامه های فرهنگی بوده که امسال معرفی نحوه کارکرد خرمن کوب های قدیمی یا به اصلاح محلی بَردو در محل نمایشگاه با استقبال گردشگران و مردم منطقه روبرو شده و کسانی که فقط نحوه کار این دستگاه قدیمی را شنیده بودند در محل نمایشگاه از نزدیک با نحوه کار آن آشنا و سوار شدن بر روی بَردو را نیز تجربه می کنند.

عرب اضافه کرد: خرمن کوب های سنتی که در اصطلاح محلی بَردو نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 5738

به "احیای سنت های قدیمی شهرستان سرایان به مناسبت نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای سنت های قدیمی شهرستان سرایان به مناسبت نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید