ساز و کار اقتصادی اروپا کمکی به ایران نمی کند

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در مصاحبهیی با فرید زکریا، مجری برنامه تفسیری سی. ان. ان آمریکا اظهار داشت: مصاحبهها و تهدیدات دو مقوله منحصراً جدا از یکدیگر هستند. ما با کسی مصاحبه آغاز نخواهیم کرد که کوشش می نماید شما را بترساند و تحریم ها را علیه شما اعمال کند. ارعاب و اجبار با مصاحبه همخوانی ندارد. تا زمانی که تهدیدات وجود دارد، ایران هیچ گونه مصاحبه یا پیشنهاد مصاحبه را به عنوان یک پیشنهاد واقعی و سازنده تلقی نخواهد کرد.

ساز و کار اقتصادی اروپا کمکی به ایران نمی کند

به گفته مجید تخت روانچی، نخستین کاری که آمریکا باید انجام دهد این است که به پای میز مذاکره بازگردد.

در همین ارتباط سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه نمود: آمریکایی ها میز مذاکره را ترک کردند درحالیکه سایر اعضای جامعه بین المللی درباره موضوع هسته ای در حال مصاحبه با ایران بودند. ناگهان آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج گردد. کل مشکل و آشفتگی که ما در اطراف خود شاهدش هستیم به علت تصمیم آمریکا به خروج از توافقنامه هسته ای است. شما وضعیت الان را با اوایل سال 2018 مقایسه کنید یعنی قبل از آنکه رئیس جمهور ترامپ از توافقنامه هسته ای خارج گردد. وضعیت آن زمان را با امروز مقایسه کنید. این وضعیت کاملاً متفاوت است. پس همه چیز با تصمیم آمریکا آغاز شد برای اینکه اوضاع به حالت عادی بازگردد این تصمیم باید لغو گردد.

تخت روانچی در این مصاحبه همچنین عبور ایران از محدودیت اورانیوم غنی شده را نقض توافقنامه ندانست و در این ارتباط خاطرنشان کرد: در توافقنامه هسته ای پاراگراف های معینی وجود دارد که به ایران اجازه می دهد بعضی تعهدات را انجام ندهد. کاری که ما نموده ایم دقیقاً براساس پاراگراف 26 و پاراگراف 36 توافقنامه هسته ای است که به ایران اجازه می دهد در صورت خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای، تعهدات خود را کاهش دهیم. ما برای مرحله نخست دو تعهد را معین کردیم. در ده روز آینده اگر هیچ اتفاقی رخ ندهد ما وارد مرحله دوم خواهیم شد و تا کنون هم عناصر مرحله دوم را خاطرنشان کردیم.

سفیر ایران در سازمان ملل همچنین با انتقاد از ساز و کار اقتصادی اروپا برای داد و ستد با ایران، موسوم به اینستکس گفت: آنها کُند عمل کردند. بیش از یکسال طول کشید که آنها چنین ساز و کاری را ایجاد نمایند. ایجاد این ساز و کار خوب است اما کافی نیست. آنها باید شتاب نمایند و در این ساز و کار پول تزریق نمایند در غیر این صورت این ساز و کار هیچ کمکی نخواهد کرد چون ایجاد این ساز و کار اقتصادی به خودی خود چیزی نیست که بتواند مسائل ما را برطرف کند.

تخت روانچی همچنین با رد اتهامات مرتبط با دست داشتن ایران در حادثه نفتکش ها مطرح کرد: این ادعا حتی مورد حمایت بعضی از کشورهای منطقه - که از همپیمانان نزدیک آمریکا هم هستند - قرار نگرفته است. آنها چگونه می توانند ادعا نمایند که این اتهامات درست است.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8536

به "ساز و کار اقتصادی اروپا کمکی به ایران نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساز و کار اقتصادی اروپا کمکی به ایران نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید