مذاکرات روس اتم برای فاز دوم نیروگاه هسته ای ازبکستان

به گزارش بلاگ پو، آنالیز های مهندسی فاز دوم پروژه نیروگاه هسته ای ازبکستان از سوی روس اتم شروع شده است.

مذاکرات روس اتم برای فاز دوم نیروگاه هسته ای ازبکستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از ترند، یک منبع مطلع در شرکت روس اتم روسیه اعلام نمود که از ژوئن 2019 آنالیز های مهندسی فاز دوم ساخت نیروگاه هسته ای ازبکستان از سوی این شرکت شروع شده است.

این منبع مطلع گفت: در حال حاضر، یک مرحله بسیار مهم در حال انجام است، که شامل آنالیز های مهندسی در یک سایت دارای اولویت در نزدیکی دریاچه توزکان در منطقه جیزاخ است. این سایت بر اساس نتایج مرحله اول کار مشخص شده است. کار مهندسی و آنالیز در سایت این نیروگاه حدود 18 ماه طول خواهد کشید. در این مرحله، تمام داده های اولیه لازم برای توسعه مستندات پروژه به دست می آید. به طور ویژه، در این مرحله اطلاعات مربوط به لرزه نگاری سایت نیروگاه، ویژگی های خاک، چرخه دمای سالانه، بارش و سایر ویژگی ها به دست می آید. تمام این داده ها با هم، پایه ای برای توسعه اسناد پروژه و الزامات بهینه برای تجهیزات نصب شده در نیروگاه هسته ای خواهد بود.

این منبع مطلع در روس اتم تأکید کرد که همان گونه که در سایر کشورها به اثبات رسیده است سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه های هسته ای تاثیر مثبتی بر فراوری ناخالص داخلی این کشور دارد؛ نه تنها به دلیل تأثیر مستقیم این پروژه مانند درآمد تامین نمایندگان داخلی، بلکه به دلیل افزایش سفارشات از صنایع مرتبط هم چون تامین نمایندگان مواد، تجهیزات ساخت و ساز و خدمات

دیگر.

به گفته وی اگر یک دلار در نیروگاه هسته ای که که روس اتم در حال ساخت آن است سرمایه گذاری گردد، 1.9 دلار آورده برای تامین نمایندگان داخلی و بیش از 4 دلار برای فراوری ناخالص داخلی کشور خواهد داشت.

در عین حال، سرمایه گذاری در انرژی هسته ای به ازبکستان اجازه خواهد داد که نه تنها مسائل مربوط به عرضه انرژی پایدار را حل نماید بلکه همچنین به گسترش بخش های غیر انرژی مانند پزشکی هسته ای، تصفیه آب و دیگر نوآوری های هسته ای که برای بهبود کیفیت زندگی جمعیت کشور کوشش می نمایند، منجر می گردد.

سال گذشته در تاریخ 7 سپتامبر 2018 نخست وزیران روسیه و ازبکستان توافقنامه بین دولتی را درباره همکاری در ساخت یک نیروگاه هسته ای در ازبکستان تحت نظارت روسیه امضا کردند. این پروژه شامل ساخت دو واحد قدرت با راکتورهای نوع VVER-1200 می باشد.

لازم به ذکر است با روی کار آمدن شوکت میرضیایف در ازبکستان، یکی از نیازهای اساسی این جمهوری آسیای مرکزی دو برابر کردن انرژی فراوریی این کشور تا سال 2030 است.

در چارچوب برنامه های اصلاحی و توسعه مالی ازبکستان، گفته می گردد این کشور به میزان قابل توجهی انرژی نیازمند است که در چارچوب تاسیسات فعلی قابل تامین نیست. از همین رو، کوشش های زیادی از سوی دولت ازبکستان برای تامین این کسری فراوری انرژی انجام شده است.

علاوه بر بازسازی و مدرنیزاسیون نیروگاه های حرارتی فعلی، احداث نیروگاه های حرارتی جدید و اتکاء به انرژی خورشیدی و دیگر انرژی های نو، ایجاد و توسعه صنایع هسته ای با مشارکت روسیه یکی از مهم ترین رویکردهای میرضیایف بوده است. در این راستا، مسکو و تاشکند توافقاتی در این زمینه به دست آورده و طبق برنامه اعلام شده دو طرف، این توافقات در حال انجام می باشند.

با روی کار آمدن شوکت میرضیایف در ازبکستان و اتخاذ رویکرد جدید در سیاست خارجی این کشور، روابط مسکو و تاشکند نیز بهبود یافته است. در این زمینه به ویژه توسعه قابل توجه روابط تاشکند و واشنگتن و حضور ایالات متحده در صدر سرمایه گذاران خارجی این کشور، باعث شده تا روس ها انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در ازبکستان پیدا نمایند.

هم اکنون روسیه یکی از بزرگ ترین همکاران مالی و بازرگانی ازبکستان می باشد. در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک از جمله 810 شرکت مشترک و 151 شرکت با صددرصد سرمایه گذاری های سرمایه گذاران روسیه فعالیت می نمایند.

در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است. در روسیه نیز بیش از 560 شرکت مشترک با سرمایه گذاری های سرمایه گذاران ازبکی در زمینه های مختلف فعالیت می نمایند.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9251

به "مذاکرات روس اتم برای فاز دوم نیروگاه هسته ای ازبکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات روس اتم برای فاز دوم نیروگاه هسته ای ازبکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید