هزاران اپلیکیشن اندروید گوشی شما را ردیابی می نمایند (حتی اگر نخواهید)

به گزارش بلاگ پو، زمانی که برای اپلیکیشن اندروید مجوز ردیابی گوشی را باطل می کنید، انتظار دارید که اپلیکیشن مذکور دیگر نتواند موقعیت جغرافیایی گوشی شما را تشخیص بدهد. اما حالا محققین می گویند که هزاران اپلیکیشن اندروید توانسته اند سیستم مجوزهای این سیستم عامل را دور بزنند و در هر صورت بتوانند گوشی کاربران را ردیابی نمایند.

هزاران اپلیکیشن اندروید گوشی شما را ردیابی می نمایند (حتی اگر نخواهید)

زمانی که یک اپلیکیشن اندروید از شما تقاضای دسترسی به موقعیت جغرافیایی را ارائه می دهد و شما این درخواست را رد می کنید، اپلیکیشن دیگری که چنین مجوزی را در اختیار دارد، می تواند این اطلاعات را به اشتراک بگذارد یا آن ها در بخشی از حافظه داخلی قرار دهد و با این کار مثلا حتی یک بدافزار هم می تواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. چنین اپلیکیشن هایی لزوما ارتباطی با یکدیگر ندارند ولی محققین می گویند به دلیل توسعه آن ها توسط کیت توسعه نرم افزاری (SDK) یکسان، می توانند چنین کاری را انجام دهند.

بر اساس این پژوهش منتشر شده، ما در خصوص اپلیکیشن های مشهوری از جانب شرکت هایی مانند سامسونگ و دیزنی صحبت می کنیم که هرکدام صدها میلیون بار دانلود شده اند. این اپلیکیشن ها از SDK های ساخت غول جستجوی چینی یعنی بایدو استفاده می نمایند و با بهره گیری از فناوری شرکت تحلیلی Salmonads، اطلاعات مربوط به کاربران ابتدا در گوشی ذخیره می گردد تا در نهایت به اپلیکیشن دیگر و سرورهای آن ها منتقل گردد.

علاوه بر این موضوع، پژوهشگران می گویند که چنین اپلیکیشن هایی بعضی از اطلاعات مانند آدرس MAC شبکه، SSID و این گونه اطلاعات را برای سرورهای خود می فرستند. در این تحقیق، مشخصا به نام اپلیکیشن عکس Shutterfly هم اشاره شده که با بهره گیری از اطلاعات EXIF عکس ها، مختصات دقیق GPS را به سرورهای خود ارسال می نماید ولی این شرکت با انتشار بیانیه ای این موضوع را تکذیب نموده است.

به گفته این محققین، آن ها در ماه سپتامبر گوگل را در جریان این موضوع قرار داده اند و در اندروید Q بسیاری از این مسائل رفع می شوند. البته از آنجایی که بخش اعظمی از گوشی های فعلی اندرویدی جدیدترین نسخه این سیستم عامل را دریافت نمی نمایند، چنین مسائلی برای آن ها پابرجا می ماند.

محققین می گویند که گوگل در این زمینه باید بهتر عمل کند و همراه با ارائه آپدیت های امنیتی، وصله هایی را برای چنین ضعف هایی ارائه کند. به گفته یکی از محققین: گوگل همیشه ادعا می نماید که حریم خصوصی نباید یک ویژگی لوکس باشد، اما به نظر می رسد در حال حاضر شاهد وجود چنین رویکردی هستیم.

منبع: The Verge

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8768

به "هزاران اپلیکیشن اندروید گوشی شما را ردیابی می نمایند (حتی اگر نخواهید)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزاران اپلیکیشن اندروید گوشی شما را ردیابی می نمایند (حتی اگر نخواهید)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید