کشف قدیمی ترین ستاره با قدمت 13.6 میلیارد سال

به گزارش بلاگ پو، ایسنا نوشت: محققان موفق به کشف ستاره ای شدند که قدیمی ترین ستاره ای است که تاکنون کشف شده و به نسل دوم ستارگان بازمی شود.

کشف قدیمی ترین ستاره با قدمت 13.6 میلیارد سال

انسان ها به طور طبیعی در زندگی خود روند تکاملی طی می نمایند. این حقیقت راجع به ستارگان نیز صادق است و ستاره ها نیز روند مشابهی را سپری می نمایند. اولین ستاره هایی که پس از پدیده مه بانگ به وجود آمدند، اغلب از عناصر سبک ساخته شده اند. این در حالی است که با تکامل ستاره ها، نسل بعدی آن ها بیشتر از فلزات سنگین تر تشکیل شدند. حال ستاره شناسان یکی از قدیمی ترین ستاره ها را شناسایی کردند که تاکنون کشف نشده بود.

به نظر می رسد این ستاره پس از پیدایش دنیا تشکیل شده باشد و به زمین نزدیک باشد.

این به این معنا است که همسایه های کهشکشانی ما قدیمی تر از چیزی هستند که ما تاکنون تصور می کردیم. اولین ستاره های کیهان در حدود 13.6 میلیارد سال پیش تشکیل شده اند. این زمان یعنی 180 میلیون سال پس از پدیده مه بانگ(Big Bang). این میزان در مقیاس کیهانی مانند یک چشم بر هم زدن است. نظریه مه بانگ مدل کیهان شناسی پذیرفته شده دنیا، از کهن ترین دوران شناخته شده و تکامل آن در مقیاس بزرگ است.

این نظریه بیان می نماید که گیتی از یک وضعیت بسیار چگال نخستین شروع شده و در گذر زمان انبساط یافته است. اولین نسل ستاره ها ممکن است بیشتر از عناصر سبک مانند هیدروژن، هلیوم و لیتیوم تشکیل شده باشند. فرآیند همجوشی نیز موجب تشکیل اولین فلزات سنگین شده است. هنگامی که این ستاره ها منفجر شده اند، ابرنواخترهای حاصل از این انفجار موجب گسترش فلزات سنگین در سراسر کیهان شده اند.

نسل بعدی ستاره ها نیز از ترکیب ابرهای این مواد تشکیل شدند. با این وجود، پس از آن ستاره ها با فلزات سنگین به وجود آمدند و این چرخه ادامه پیدا کرد. وجود این فلزات سنگین شاخص خوبی برای تشخیص سن ستارگان است. تاکنون تصور شده است که ستاره های اولیه از بین رفته و منفجر شده اند. اما در سال های اخیر ستاره شناسان دریافته اند که حدود 25 ستاره با فلزات کم کشف نموده اند که قدیمی ترین ستاره های کیهان به حساب می آیند. اما جرمی مشابه با جرم خورشید داشته اند.

این ستاره قدیمی که شناسایی شده است،2MASS J18082002-5104378 B نام گرفته و جرم آن 14 درصد جرم خورشید است. این ستاره همچنین کمترین میزان فلز در میان ستارگان شناخته شده را دارد و برآورد شده که میزان فلزات آن به اندازه سیاره عطارد باشد. محققان اظهار کردند، این به این معنا است که ستاره ،2MASS J18082002-5104378 B به دومین نسل ستاره ها بازمی شود. محققان معتقدند این اکتشاف نشان می دهد که شاید در آینده ستاره های قدیمی تر نیز شناخته شدند.

نتایج این پژوهش در مجله Astrophysical Journal انتشار یافت.

5656

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2633

به "کشف قدیمی ترین ستاره با قدمت 13.6 میلیارد سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی ترین ستاره با قدمت 13.6 میلیارد سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید