15 نکته آداب معاشرت مهمانی ؛ چگونه میزبان و مهمان خوبی باشیم؟

به گزارش بلاگ پو، میزبان شدن و مهمانی رفتن آداب مخصوص به خودش را دارد، آدابی که در زیر مجموعه آداب معاشرت مهمانی قرار می گیرند. اگر اهل مهمانی دریافت و مهمانی رفتن هستند حتما باید آداب معاشرت مهمانی را بلد باشید تا هم به خودتان به عنوان میزبان خوش بگذرد و هم برای مهمانان تان اوقاتی خوش فراهم کنید. 15 نکته آداب معاشرت مهمانی و این که چگونه میزبان و مهمان خوبی باشیم را از سایت Emily post در مجله خبرنگاران بخوانید.

15 نکته آداب معاشرت مهمانی ؛ چگونه میزبان و مهمان خوبی باشیم؟

چگونه میزبان خوبی باشیم تا به مهمان ها خوش بگذرد

میزبان بودن یک کار سهل ممتنع است، یعنی در عین سادگی، سخت است. با این همه لازم نیست دست و پای تان را گم کنید یا هول شوید. اگر برای نخستین بار یا حتی چندمین بار میزبان تعداد زیادی مهمان هستید کافی است به توصیه های زیر عمل کنید تا هم به خودتان و هم به مهمانان تان خوش بگذرد.

1- با احترام دعوت کنید

وقتی قرار است میزبان باشید و مهمان دعوت کنید باید با احترام و کاملا روشن و معین تاریخ، ساعت، زمان و مکان و این که کس دیگری هم میزبان هست یا نه را به مهمانان تان اعلام کنید. از پاسخ مهمان ها مطمئن شوید که آیا دعوت تان را رد یا قبول نمایند. اگر هم تم خاصی برای مهمانی در نظر گرفته اید حتما به مهمانان اعلام کنید.

2- درست برنامه ریزی کنید

اگر در تدارک یک مهمانی بزرگ و شلوغ هستید حتما یک لیست دقیق از نام و تعداد مهمانان تهیه کنید تا کسی از قلم نیفتد. برخی افراد این توانایی را دارند که در هر شرایطی مهمانی شان را برگزار نمایند و حتی اگر قرار باشد مهمان ها را به پیک نیک ببرند بارش برف و باران هم خللی در برنامه های شان ایجاد نمی نماید. همه چیز را قبل از آمدن مهمان ها آماده کنید. غذا را درست کنید، میز را بچینید، خانه را مرتب کنید و قبل از این که مهمان ها از راه برسند همه چیز را چک کنید. به این ترتیب با خیال راحت و آرامش خیال منتظر مهمان ها و آغاز مهمانی می مانید.

3- به گرمی استقبال کنید

از مهمان ها به گرمی استقبال کنید و تا آن جایی که می توانید به مهمان ها توجه نشان دهید. مراقب باشید که مهمان ها به چیزی احتیاج نداشته باشند، لیوان های خالی چای یا نوشیدنی را از روی میز جمع کنید و از مهمان ها بپرسید هنوز میل دارند یا خیر. یکی از مهم ترین آداب معاشرت مهمانی این است که مراقب باشید هیچ کدام از مهمان ها تنها نمانند و به همه از بزرگ و کوچک توجه کنید.

4- انعطاف پذیر و خوشرو باشید

یکی از مهم ترین ارکان آداب معاشرت مهمانی برای میزبان خوشرویی، مهربانی و برخورد گرم اوست. ممکن است یکی از غذاهای آن طور که انتظار داشته اید باب میل تان از آب در نیامده باشد، یکی از مهمان ها سر زده یک دوست همراه خودش آورده باشد، یا دسر خراب شده باشد. اصلا هول نشوید و اخم نکنید. از نظر آداب معاشرت مهمانی، یک میزبان بد اخم و ترشرو اصول و ادب را زیر پا می گذارد.

5- رهبر و تیزهوش باشید

رهبری مهمانی را در دست بگیرید. زمان ناهار، عصرانه یا شام را به مهمان ها به گرمی یادآوری کنید، تازه واردها را به سایر مهمانان معرفی کنید، با همه به یک اندازه گرم بگیرید و با تمام مهمانان وقت بگذرانید.

6- از مهمان ها قدردانی کنید

زمان خداحافظی از مهمان ها به خاطر آمدن شان قدردانی کنید. اگر مهمانی برای تان هدیه ای آورده حتما زمان خداحافظی باز هم از او تشکر کنید. اگر مهمانی زودتر قصد دارد از جمع شما جدا گردد او را معطل نکنید و به گرمی با او خداحافظی کنید.

7- طوری رفتار کنید که معین گردد میزبانید

اگر از نظر شخصیتی آدم خجالتی یا آرامی هستید حتما باید تمرین کنید که چگونه از مهمان ها استقبال کنید و آن ها را برای باز کردن سر صحبت منتظر نگذارید. بیشتر مخاطب باشید تا گوینده. هیچ چیز برای مردم جذاب تر از این نیست که بدانند یک نفر با دقت و علاقه به صحبت های شان گوش می دهد.

8- برای مهمان ها سرگرمی داشته باشید

یک بازی جذاب که مناسب سن همه مهمان ها باشد و همه بتوانند در آن شرکت نمایند برای مهمان ها در نظر بگیرید. اگر مهمان ها اهل بازی نیستند یک برنامه سرگرم نماینده مثل شعر خوانی، طرح معما یا حتی خاطره گفتن تدارک ببینید.

چگونه مهمان خوبی باشیم تا مهمانی خوش بگذرد

مهمان خوب بودن هم یک هنر است. مهمان خوب در یک مجلس مهمانی می درخشد. اما چگونه مهمان خوبی باشیم تا هم مهمانی خوش بگذرد و هم میزبان از دعوت ما پشیمان نگردد.

1- به میزبان بگویید دقیقا چه ساعتی از راه می رسید

اگر تاخیر دارید حتما به میزبان اطلاع دهید. یکی از مهم ترین آداب معاشرت مهمانی این است که با تاخیرتان برنامه های میزبان را مختل نکنید. اگر هم پیشامدی اتفاق افتاده و نمی توانید به مهمانی بروید حتما از دعوت میزبان تشکر کنید و زودتر به او اطلاع بدهید که می توانید در مهمانی شرکت کنید یا خیر.

2- سر موقع در مهمانی حاضر شوید

وقت شناسی و سر موقع در محل قرار حاضر شدن میان مردمان کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارد. اما اگر جایی مهمان هستید یکی از مهم ترین آداب معاشرت مهمانی این است که نهایتا 15 دقیقه دیرتر از زمانی که میزبان منتظر شماست به محل مهمانی برسید. به هیچ وجه زودتر از زمانی که میزبان منتظر شماست در منزل میزبان حاضر نشوید. اگر هم تاخیر دارید حتما به میزبان اطلاع دهید تا نگران نگردد.

3- در مهمانی همراه باشید

زمانی که میزبان اعلام می نماید وقت شام است بدون تاخیر و منتظر گذاشتن دیگران سر میز شام حاضر شوید. یکی از مهم ترین آداب معاشرت مهمانی این است که در مهمانی با میزبان و سایر مهمانان همراه باشید. اگر قرار است بقیه مهمانان بازی انجام دهند شما هم در آن شرکت کنید. یکی از عادت های آزار دهنده این روزها حتی در مهمانی های مهم، سرگرم شدن مهمان ها با گوشی موبایل است. اگر به مهمانی دعوت شده اید برای چند ساعت گوشی موبایل را کنار بگذارید. اگر هم منتظر یک تماس مهم هستید با معذرت خواهی از میزبان و سایر مهمانان عذرخواهی کنید و برای چند لحظه از جمع جدا شوید.

4- اگر یاریی از دست تان بر می آید حتما انجام دهید

زمانی که میزبان برای سرو غذا به آشپزخانه می رود حتما از او بخواهید که اجازه دهد شما هم یاری کنید. مثلا بگویید: خوشحال می شوم سالاد را آماده کنم یا پارچ آب را پر کنم. حتی اگر میزبان به تعارف از شما خواست که زحمت نکشید شما کوتاه نیایید و یاری کنید. بعد از شام هم در جمع کردن میز و شستن و خشک کردن ظرف ها به میزبان یاری کنید.

5- افراط نکنید

حتی اگر تمام هفته را غذا نخورده باشید به پیش غذاها و فینگرفودهای روی میز یورش نبرید. تعادل را رعایت کنید. با دهان پر صحبت نکنید و مراقب باشید سوپ یا مایعات را هورت نکشید. موقع غذا خوردن حواس تان باشد ملچ و مولوچ نکنید.

6- در مهمانی در مورد دیگران، بیماری یا خبرهای بد صحبت نکنید

آداب معاشرت مهمانی یعنی این که زمانی که به مهمانی دعوت می شوید در مورد دکور و وسایل منزل میزبان، افرادی که در مهمانی حاضر نیستند، موضوعات ناراحت نماینده مثل بیماری یا اخبار بد صحبت نکنید. مهمانی زمانی برای خوشگذرانی است و با این گونه صحبت ها اوقات سایرین را مکدر نکنید. به جای آن در مورد بچه ها، موفقیت هایشان، مسافرت، کتاب هایی که خوانده اید، فیلم هایی که دیده اید، نتیجه مسابقات ورزشی و … صحبت کنید.

7- از میزبان دو بار تشکر کنید

از میزبان دو بار تشکر کرد. یک بار موقع خداحافظی و یک بار دیگر فردای روز مهمانی به صورت تلفنی. اگر مهمانی رسمی بوده فردای روز مهمانی با یک یادداشت رسمی به صورت ایمیل یا یک نامه تشکر آمیز به وسیله پیک به دست میزبان برسانید و از او بابت زحماتش تشکر کنید.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2976

به "15 نکته آداب معاشرت مهمانی ؛ چگونه میزبان و مهمان خوبی باشیم؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "15 نکته آداب معاشرت مهمانی ؛ چگونه میزبان و مهمان خوبی باشیم؟" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 نکته آداب معاشرت مهمانی ؛ چگونه میزبان و مهمان خوبی باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید