فروگاه بین المللی با عظمت دهلی نو

به گزارش بلاگ پو، فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی دهلی (Indira Gandhi International Airport) که سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی آن را با کد DEL می خواند، در منطقه پالم، 15 کیلومتری جنوب غربی ایستگاه راه آهن دهلی نو و 16 کیلومتری مرکز شهر دهلی نو قرار گرفته است.

فروگاه بین المللی با عظمت دهلی نو

به گزاش خبرنگاران، بنابر اعلام ایرپلین تیکت، این مطلب، از مجله ایرپلین تیکت به آنالیز فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی می پردازد.

تاریخچه

فرودگاه سفدرجونگ (Safdarjung Airport) در سال 1930 در محله ای با همین نام در دهلی نو ساخته شد و تا سال 1962 به عنوان فرودگاه اصلی در این شهر شناخته می شد. به دلیل افزایش ترافیک مسافران، پروازهای غیرنظامی به فرودگاه پالم که بعدا به نام ایندیرا گاندی تغییر یافت، منتقل شد. فرودگاه پالم در طول جنگ دنیای دوم ساخته شده بود و در طول مدت زمان حضور نیروهای بریتانیایی به عنوان یکی از ایستگاه های نیروی هوایی سلطنتی1 و بعد از خروج آن ها به عنوان پایگاه نیروی هوایی هندوستان استفاده می شد.

رکورد تعداد مسافران در فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی، 1300 نفر در ساعت بوده است. به دلیل افزایش جمعیت در دهه 1970، ترمینال دیگری که در حدود چهار برابر بزرگ تر از ترمینال قبلی فرودگاه بود ساخته شد. با افتتاح ترمینال جدید (ترمینال شماره دو) در تاریخ دوم مه سال 1986 نام فرودگاه، به پاس قدردانی از ایندیرا گاندی دو به فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی تغییر نام یافت.

رشد قابل توجه صنعت هوانوردی هندوستان منجر به افزایش چشمگیر تعداد مسافران فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی شد. گنجایش ترمینال شماره یک در حدود 15/7 تخمین زده شده بود. در طول سال های 2005 و 2006 عدد واقعی این آمار 4/10 میلیون نفر گزارش شد. با احتساب ظرفیت ترمینال شماره دو که هم اکنون فعال نیست، گنجایش فرودگاه 5/12 میلیون نفر بود، ولی تعداد واقعی مسافران در سال های 2006 و 2007 به 5/16 میلیون نفر رسید. این عدد در سال 2008 به حدود 24 میلیون نفر افزایش یافت و همین افزایش جمعیت در نهایت منجر به ساخت ترمینال سوم و افتتاح آن در تاریخ سوم جولای سال 2010 شد.

دهلی نو یکی از زیباترین و شاخص ترین شهرهای کشور هندوستان با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان و فرهنگی جذاب به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد در بین گردشگران محسوب می گردد. با سفر به دهلی نو می توانید یکی از بی بدیل ترین تجربه های زندگی خود را رقم بزنید . ایرپلین تیکت سامانه ای مورد اعتماد و باسابقه است که با ارائه لیست کاملی از پروازها و پشتیبانی شبانه روزی امکان خرید آنلاین بلیط هواپیما به نقاط مختلف دنیا را فراهم می آورد. با بازدید از این سامانه می توانید با پروازها و قیمت بلیط هواپیما دهلی آشنا شوید.

ساخت ترمینال شماره سه فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی در حدود 37 ماه به طول انجامید و با اتمام ساخت این ترمینال ظرفیت مسافران در این فرودگاه به 34 میلیون نفر در سال رسید.

نگاه اجمالی

فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی دهلی نو، از سال 2009 به عنوان شلوغ ترین فرودگاه هندوستان از نظر تعداد مسافران شناخته شده است. در سال 2017، این فرودگاه از نظر تعداد مسافران با جابجایی بیش از 63 میلیون نفر، شانزدهمین فرودگاه در دنیا و هفتمین در آسیا محسوب می گردد. قرار است تا خاتمه سال 2030 ظرفیت سالانه این فرودگاه به 100 میلیون نفر مسافر برسد. هم اکنون فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی توسط اداره فرودگاه های هندوستان اداره و مدیریت می گردد.

فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی دارای سه باند پرواز موازی با مشخصات زیر است:

  • باند پرواز شماره 29/11 با طول 4430 متر و عرض 60 متر
  • باند پرواز شماره 28/10 با طول 3810 متر و عرض 46 متر
  • باند پرواز شماره 27/09 با طول 2813 متر و عرض 45 متر

این فرودگاه در زمره معدود فرودگاه های هندوستان است که به سیستم3CATIII-B ILSمجهز شده است. در طول زمستان سال 2005 مسائل عدیده ای به دلیل وجود مه شدید در این فرودگاه گزارش شد. پس از آن ایرلاین های داخلی دوره های آموزشی برای خلبان های خود به منظور استفاده از سیستم CAT-II برگزار کردند.

در مارس سال 2006، فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی به عنوان اولین فرودگاه هندی، در دو باند خود، فرود و برخاست همزمان دو هواپیما از ایرلاین های اسپایس جت (SpiceJet) و جت ایرویز (Jet Airways) را تجربه کرد.

21 آگوست سال 2008 زمان افتتاح باند سوم در فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی بود. این باند پرواز که یکی از طولانی ترین آستانه های باند پرواز با طول 1460 متر را داراست، به دلیل فراوری صدای کمتر هواپیما در زمان فرود ایجاد شده است. این باند تعداد پروازهای فرودگاه در هرساعت را از میانگین 50 به 100 پرواز می رساند. این باند پرواز از 25 سپتامبر برای پروازهای غیرنظامی مورد استفاده نهاده شد.

از اواسط سال 2012 تمامی باندهای پرواز فرودگاه بین المللی دهلی به منظور کنترل ترافیک در ساعات طول روز به صورت همزمان مورد استفاده نهاده شده اند. به دلیل افزایش ترافیک هوایی و افزایش تقاضا، برنامه ای برای ساخت باندی موازی سه باند قبلی تدوین شده است.

فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی دهلی به عنوان قطب فعالیت اکثر ایرلاین های هندی از جمله هواپیمایی هندوستان (Air India)، اسپایس جت، ویستارا (Vistara)، شناخته می گردد. این فرودگاه در حال حاضر میزبان بیش از 80 ایرلاین از سراسر دنیا است.

ترمینال ها

ترمینال شماره 1

ترمینال شماره 1 فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی اخیرا توسط ایرلاین های لو کاست4 هندی (IndiGo, SpiceJet) مورد استفاده قرار می گیرد. برنامه هایی برای افزایش ظرفیت مسافران در این ترمینال از 18 میلیون به 30 میلیون در سال تا خاتمه سال 2022 تدوین شده است.

ترمینال 1A

این ترمینال در اواخر دهه 1980 برای ایرلاین های هندی ساخته شد. بعد از خسارات وارده از آتش سوزی، فضای داخلی این ترمینال به طور کامل بازسازی شد. سابقا ترمینال A توسط هواپیمایی هندوستان استفاده می شد. ولی این ایرلاین در 11 سپتامبر سال 2010 به ترمینال شماره 3 منتقل شد. ترمینال 1A هم اکنون به صورت کامل تعطیل است.

ترمینال 1C

این ترمینال فقط برای پروازهای ورودی داخلی مورد استفاده قرار می گیرد و به تازگی اکثر قسمت های آن ارتقا یافته است.

ترمینال 1D

ترمینال 1D که به تازگی ساخته شده با 53 هزار متر مربع مساحت، برای پروازهای خروجی داخلی استفاده می گردد. این ترمینال ظرفیت سالانه 15 میلیون نفر مسافر را داراست. اکثر امکانات رایج در ترمینال های فرودگاه ها از جمله 16 کیوسک سلف چک این در این ترمینال یافت می گردد.

ترمینال شماره 2

ترمینال شماره 2 در تاریخ یکم مه سال 1986 با ارزش 950 میلیون روپیه افتتاح شد. تا جولای سال 2010 به عنوان ترمینالی برای پروازهای بین المللی استفاده می شد. از آن پس از ترمینال شماره 3 فقط سه ماه از سال و فقط برای پروازهای حج استفاده می گردد. در سال 2017 بعد از اصلاح ساختمان ترمینال، یکی از ایرلاین های داخلی به نام گو ایر (GoAir) به این ترمینال منتقل شد و هم اکنون برای پروازهای روزانه سه ایرلاین هندی مورد استفاده قرار می گیرد.

ترمینال شماره 3

این ترمینال که توسط کمپانی هوک5(HOK) طراحی شده دارای مساحتی بالغ بر 20 هکتار است. طبقه پایین به پروازهای ورودی و طبقه بالایی به پروازهای خروجی اختصاص یافته است. ترمینال شماره 3 دارای 167 کانتر دریافت کارت پرواز، 95 کانتر مهاجرت، 15 اسکنر ایکس ری (X-ray)، فروشگاه های دیوتی فری، هتل و امکانات دیگر است.

افتتاح رسمی ترمینال شماره 3 در سوم جولای 2010 انجام شد و تمامی ایرلاین های بین المللی تا خاتمه جولای 2010 و ایرلاین های داخلی تا خاتمه نوامبر 2010 به این ترمینال نقل مکان کردندیکی از جذابیت های ترمینال شماره 3 وجود یک کابین خلبان هواپیمای بوئینگ 737 سری 800 (Boeing 737-800) است که برای مسافران امکان تجربه ای ناب را فراهم می آورد.

ترمینال شماره 3 برای اولین بار در سراسر هندوستان به سیستم هدایت اتوماتیک پارکینگ در یک پارکینگ چند طبقه با گنجایش 4300 خودرو، مجهز شده است. ترمینال شماره 3 به عنوان اولین فاز توسعه فرودگاه که شامل ساخت ترمینال های باری و مسافری بیشتری است، به شمار می رود.

حمل و نقل

قطار

نزدیک ترین خط آهن به فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی، ایستگاه پالم است که تا ایستگاه راه آهن دهلی نو، 18 کیلومتر فاصله دارد. روزانه چندین قطار بین این ایستگاه ها مسافران را جابجا می کنند.

ترمینال های شماره 2 و 3 از خط مترو اکسپرس فرودگاه بهره مند هستند. این خط با رنگ نارنجی و طول حدودی 23 کیلومتر، ایستگاه فرودگاه که در ترمینال شماره 3 قرار گرفته است را به ایستگاه مترو دهلی نو متصل می نماید. اولین قطار ساعت 4:45 صبح و آخرین قطار ساعت 11:30 شب حرکت می نماید. فاصله حرکت قطارها 15 دقیقه است و مدت زمان حدودی 20 دقیقه برای جابجایی بین ترمینال شماره 3 و دهلی نو تخمین زده شده است.

مسافران می توانند بلیط مترو را از کانترهای موجود در ایستگاه ها و ماشین های اتوماتیک که در قسمت پروازهای ورودی داخلی و خارجی ترمینال شماره 3 و قسمت پروازهای ورودی ترمینال شماره 1 قرار دارند، تهیه کنند.

تاکسی

با اینکه فرودگاه بین المللی دهلی از مرکز این شهر فقط 15 کیلومتر فاصله دارد، ولی به دلیل ترافیک بالا ممکن است این مسافت با تاکسی تا 45 دقیقه زمان ببرد. به هر نحو مسافرانی که قصد استفاده از تاکسی فرودگاه را دارند می توانند به وسیله کانترهای موجود در فرودگاه اقدام به دریافت تاکسی کنند. البته برای این منظور باید بسیار مراقب کلاهبرداری رانندگان تاکسی باشید. نرخ تاکسی ها توسط تاکسی متر و برای هر کیلومتر در حدود 20 روپیه محاسبه می گردد. تاکسی های فرودگاه روبروی قسمت پروازهای ورودی ترمینال شماره 1 و قسمت پروازهای ورودی داخلی و بین المللی ترمینال شماره 2 یافت می شوند.

اتوبوس

اتوبوس رایج ترین و ارزان ترین وسیله حمل و نقل بین فرودگاه بین المللی دهلی و مرکز این شهر محسوب می گردد. شرکت حمل و نقل دهلی (DTC) برای جابجایی بین فرودگاه بین المللی دهلی و مرکز این شهر، هر 30 دقیقه یکبار سرویس های اتوبوس شاتل را در نظر گرفته است. تمامی اتوبوس ها در ترمینال شماره 3 قراردارند.

انتهای رپرتاژ خبری

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3757

به "فروگاه بین المللی با عظمت دهلی نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروگاه بین المللی با عظمت دهلی نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید