مدیران بخش آب باید پاسخگو باشند

به گزارش بلاگ پو، یک کارشناس حوزه آب گفت: در حال حاضر وضعیت منابع آبی در کشور به گونه ای است که برای حل تنشهای آن نیازمند یک مدیریت به هم پیوسته و به دور از بخشی نگری هستیم تا جایی که تمام مدیران درگیر با بخش آب باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشند.

مدیران بخش آب باید پاسخگو باشند

داریوش مختاری در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید به این مساله که حکمرانی خوب آب، کلیه پیکره ها و پهنه های آبریز و آبخیز کشور را شامل می گردد، اظهار کرد: این موضوع باید به گونه ای مدیریت گردد تا مدیریت آب، کشاورزی و منابع طبیعی را با هماهنگی انجام داد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، برای برون رفت از بحران آب، تنها آسیب شناسی مساله کافی نیست. بلکه باید اقدامات درست را انجام داد. حال، آنچه درست است از رهگذر تحلیلهای منفعت - هزینه قابل دستیابی است.

این کارشناس تاکید نمود: لازمه این مساله، پاسخگو بودن مدیران در حوزه های آب، کشاورزی و منابع طبیعی است که باید به جد مورد توجه واقع گردد در غیر این صورت دچار تنشهای متعددی در آینده خواهیم شد.

به گفته مختاری پاسخگو بودن مدیران نیز در متن قانون مادر توزیع عادلانه آب، به شدت ضعیف هست که ضروری است در تدوین یک قانون مادر و جامع، یکایک این اصلاحات دیده شوند.

وی با تاکید به این مساله که در همین حال، نباید مدیریت سکونتگاه های شهری را از نظر دور داشت، ابراز کرد: اصلاح قانون ناکارآمد تاسیس شهرداری ها - 1334 با رویکرد پایداری حوزه های آبریز (آبخیز) نیز جزو ملزومات دستیابی به حکمرانی خوب آب در کشور هست.

چندی پیش نیز بنفشه زهرایی - مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب و آبفا - با تاکید بر اینکه در خصوص روبرو با بحران کم آبی باید مسیری منطقی طی کرد، اظهار کرد: اگر نتوان ظرفیتی برای مدیریت منابع آبی ایجاد کرد، نمی توان ظرفیت پذیرش شده و حق آبه های زیست محیطی نیز داشت. در حقیقت اگر مسیر توسعه به طور منطقی در کشور دنبال گردد، به تدریج آب مورد استفاده در بخش کشاورزی با توسعه شهرنشینی و صنایع، به این بخش ها منتقل می گردد.

وی ادامه داد: با این حال ما نتوانسته ایم این مسیر را طی کنیم؛ بخش کشاورزی با روندی که طی نموده، احتیاج بیشتری به آب پیدا نموده است. در حقیقت تبادل آب بین بخش های مختلف توسعه به درستی صورت نگرفته است. عدم نظارت بر این مساله موجب شده آب های زیرزمینی با افت سطح روبرو گردد و میزان مصرف آب در تمام استان ها بیش از ظرفیت تامین باشد.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3939

به "مدیران بخش آب باید پاسخگو باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیران بخش آب باید پاسخگو باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید