معرفی به لیمو و خواص درمانی آن

به گزارش بلاگ پو، ضد تشنج و آرام بخش، برترین تقویت کننده معده و ضد اسپاسم، مسکن دردهای عمومی بدن و ضد تب، محرک و تسکین دهنده دردهای عصبی، رفع کننده حالات عصبی و صداهای مبهم در گوش و ضد اضطراب و

معرفی به لیمو و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Lippia citriodora H.B.& K. نام فرانسه Citronelle و نام انگلیسی آن Lemon verbena می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، به لیمو، لُوَیزه، لُوَیسه و ورون نامیده شده است.

تیره گیاه:

شاه پسند Verbenaceae

نوع گیاه:

درختچه.

معینات ظاهری:

درختچه ای است به ارتفاع حدود دو متر با ساقه های دراز، زاویه دار و منشعب، برگ های آن همواره سبز و ناخزان، خشن، معطر، ساده، کامل، بیضی شکل، دراز، نوک تیز و مجتمع به تعداد 3 یا 4 تائی به رنگ سبز روشن، گل های آن خیلی کوچک، خوشه ای و دارای جامی است که از خارج، سفید و از داخل آبی مایل به بنفش می باشد. میوه اش شفت مانند و در آن دو عدد دانه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: شربت به لیمو

طبیعت به لیمو:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و تر است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در نواحی معتدل و معتدله سرد بعضی از کشورها بخصوص کشورهای آمریکای جنوبی و در ایران بیشتر در نواحی استان های شمالی به صورت پرورشی کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در برگ به لیمو:

وجود یک ماده تلخ و اسانس روغنی فرّار (شامل سیترال، لیمونن وژرانیول) در آن معین شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ و سرشاخه های گلدار

نحوه مصرف:

معمولاً برگ و سرشاخه های گلدار را به صورت دم نموده یا جوشانده و له شده برگ تازه را به صورت ضماد استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و میزان مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

ضد تشنج و آرام بخش، برترین تقویت نماینده معده و ضد اسپاسم، مسکن دردهای عمومی بدن و ضد تب، محرک و تسکین دهنده دردهای عصبی، برطرف نماینده حالات عصبی و صداهای مبهم در گوش و ضد اضطراب و خستگی های روحی، مسکن سردردهای یکطرفه و ضد نفخ، کاهنده درجه گرمای بدن در بیماری ها و ضد سرگیجه، ضد نفخ روده و مفید برای میگرن می باشد. ضمناً برای تجسم ارواح، دلهره، دلپیچه، طپش قلب و درد معده هم مفید است. استفاده از جوشانده آن به صورت غرغره برای برطرف التهاب گلو و دهان مؤثر می باشد.

توجه:

ضد تب و کاهنده درجه گرمای بدن در بیماری ها دو مورد فرق دارد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 56003

به "معرفی به لیمو و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی به لیمو و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید